El futur de la il·luminació en el nou sector retail | LAMP
Notícies

El futur de la il·luminació en el nou sector retail

30 Jun 2021

El sector de retail és un sector que s'ha vist fortament transformat durant els últims anys. L'acceleració d'unes certes tendències i comportaments per part dels consumidors han fet que els espais comercials estiguin canviant i adaptant la seva experiència de cara al consumidor. 

La il·luminació sempre ha estat considerada com un element clau per a proporcionar la millor experiència possible als clients. A part de potenciar la marca a través de la integració amb el projecte d'interiorisme, contribueix a optimitzar el flux tant de treballadors com de consumidors.

La diversitat dels espais que conformen un comerç és molt àmplia: aparadors, zona de vendes general, àrea expositiva en vitrines, zona perimetral o de circulació, àrea d'atenció en taulells i vestidors, etc. Tots ells han de comptar amb una il·luminació diferenciada que atengui les necessitats emocionals i funcionals de cada espai. Això sí, alineant-se sempre amb l'estratègia de comunicació i posicionament que cada marca ofereix a través de la seva imatge corporativa. 

Algunes de les tendències que estan marcant aquestes transformacions del sector retail són:

  • La migració de les grans marques al centre de les ciutats;
  • L'auge de comerç de proximitat;
  • Una major sensibilitat ecològica per part dels consumidors;
  • El creixement exponencial del comerç electrònic.

A continuació, detallem algunes de les transformacions que els espais comercials estan duent a terme per a adaptar-se a aquestes tendències. D'altra banda veurem com la il·luminació, un element clau en la generació de l'experiència de compra, respon a aquestes necessitats.

La il·luminació com focalitzador de l'atenció en el retail urbà

Els espais comercials a les ciutats exigeixen una major integració amb l'entorn urbà alhora que mantenen la intenció de captar l'atenció dels vianants. 

Els aparadors són la carta de presentació de l'experiència que s'ofereix en el seu interior. Per això, la il·luminació d'aquestes àrees pot arribar a tenir un component escènic, ja que es converteix en el primer crit d'atenció per al públic. Al mateix temps que ha de ser respectuosa amb l'entorn i no generar contaminació lumínica o un excés de llum intrusiva. El dinamisme de la il·luminació es converteix en un recurs capaç de captar l'atenció i, també, permet anar modificant els efectes lumínics acompanyant els canvis del disseny o la temporada.

En l'àrea de vendes general, la il·luminació ajuda a realçar uns certs punts a través de diferents nivells d'il·luminació o fins i tot efectes lumínics d'accentuació. Fins i tot arribant a ressaltar i marcar la jerarquia espacial dels denominats “punts calents” de l'espai comercial (aquells que cobren una major rellevància i que tenen com a objectiu captar més trànsit per ser els més transitats i visibles). D'aquesta manera, mitjançant la il·luminació, podem ajudar a ressaltar el taulell, vitrines o altres zones d'especial rellevància, ajudant l'usuari a identificar-los amb major facilitat.

Per a aconseguir aquests efectes de crit d'atenció, la il·luminació d'una botiga compta amb tres capes d'il·luminació:

  • La il·luminació horitzontal general, que en funció de la imatge de marca i la intenció desitjada serà més o menys tènue;
  • La il·luminació vertical, que ens permetrà banyar aquells plans verticals que interessi ressaltar, alhora que ens aporta una millor percepció espacial;
  • La il·luminació d'accentuació, que centrarà l'atenció en punts concrets. El balanç quant al contrast lumínic d'aquesta accentuació també acompanya a la intenció de comunicació i posicionament de la marca. Això es deu al fet que buscarà aconseguir efectes més o menys dramàtics amb aquesta última capa d'il·luminació.

Per a resoldre aquest tipus d'il·luminació, es poden usar projectors orientables de la família Hance. Gràcies a l'amplitud de les obertures del seu reflector (10è - 37è) i la combinació d'accessoris òptics com la lent el·líptica o la lent Soft, permeten resoldre amb una sola família totes les necessitats lumíniques.

La millora de l'experiència de compra a través de la llum

L'auge del comerç de proximitat, i una major consciència ecològica per part dels usuaris, estan posant de manifest el denominat “Slow-Shopping”. Aquesta forma de compra, més pausada, obliga a tenir espais amb més àrees diferencials que comporten una major diferenciació lumínica, atenent a cadascun d'aquests espais.

Es promou així la generació de diferents ambientacions i un increment de la qualitat lumínica en augmentar el temps mitjà d'estada en aquests espais.

Comptar amb lluminàries dotades d'una font de llum amb una bona capacitat de reproducció cromàtica és summament important per a millorar l'experiència de compra. La tecnologia LED ens permet mesurar aquesta capacitat gràcies a l'Índex de Reproducció Cromàtica (CRI per les seves sigles en anglès).

No obstant això, aquesta no és l'única mètrica que ens parla de la qualitat de la llum quant a la capacitat de reproduir colors. El mètode TM-30-15 ens permet conèixer dades com la fidelitat de color (Rf) i la saturació (Rg):

  • L'índex de fidelitat de color (Rf) ens permet conèixer si el color que estem percebent s'acosta al “natural” o si, per contra, hi ha desviacions en la percepció. Valors pròxims a 100 ens mostrarien, per tant, un color d'una forma molt “natural”.
  • L'índex de saturació (Rg), per la seva part, ens permet saber si un color està més o menys saturat en unes certes tonalitats.

Aquestes dues dades ens permeten triar la millor font de llum per a reproduir els colors, tant dels objectes exposats, com per a millorar la percepció ambiental. A la mateixa vegada, ens permet implementar unes certes estratègies, gràcies a les quals podem maximitzar i potenciar algunes característiques dels materials.

Els nous consumidors conscients demanen una experiència integral i una identificació amb els valors de la marca. Aquests valors no sols han de reflectir-se en els productes de venda, sinó que l'espai ha de transmetre aquesta consciència sostenible per part de les marques. Per aquest motiu, les solucions lumíniques de l'espai han de ser:

  • Altament eficients des del punt de vista energètic;
  • Dissenyades sota conceptes d'ecodisseny i circularitat, per a permetre una millor reciclabilitat del producte al final de la seva vida útil;

Tot això és possible amb solucions com el model Hance de projecció, que pot comptar amb fonts de llum específiques per a aquestes aplicacions com el LED RETAIL.

Il·luminació per a dinamitzar l'espai expositiu

L'augment de l'e-commerce i el fenomen de l’omnicanalitat fan que el procés de compra cada vegada sigui un procés més híbrid entre l'experiència en línia i la presencial (offline).

Aquesta tendència, d'una banda, ens ofereix l'oportunitat de gaudir d'espais experiencials de compra. En aquests, l'experiència, el factor sorpresa i la diferenciació, juguen un paper rellevant en la generació de marca. I per un altre, apareixen grans àrees logístiques destinades a l'optimització del procés.

La il·luminació cobra un paper rellevant com a element dinamitzador de l'espai experiencial. Gràcies a ella és possible reforçar els denominats “punts freds” (aquells que tenen un menor rendiment) transformant-los en “punts calents” en millorar la seva visibilitat i facilitar els fluxos de circulació dels consumidors.

Per a això es pot optar per diferents estratègies, des d'elevar el nivell lumínic, utilitzar projectors amb òptiques més concentrades per a aconseguir un major contrast lumínic o utilitzar il·luminació dinàmica que introdueixi una variació d'intensitats i tonalitats en el temps.

  • Flexibilitat: El sistema d'il·luminació triat ha de ser flexible per a adaptar-se a tots els canvis de l'espai expositiu, com la utilització de lluminàries instal·lades en carril electrificat.
  • Dinàmic: La tecnologia utilitzada pot acompanyar als canvis dels productes exposats, tant en intensitat com en temperatura de color.

El sistema Nomadic, permet comptar amb tipologies de lluminàries diverses que acompanyen aquesta transformació espacial, per a adequar-se als canvis de distribució segons les temporades. Compten amb projectors, amb downlights suspesos o en superfície (com Kombic 100 Track) o lluminàries lineals que completen la il·luminació en zones de taulells o atenció al client (com Lamptub 60).

La il·luminació dinàmica contribueix a la humanització dels espais, els dinamitza i converteix en espais orgànics. La llum de les lluminàries de les botigues afecta a la percepció sensorial i a l'estat d'ànim dels clients: una llum blanca freda, per exemple, pot relacionar-se amb la sensació d'amplitud; mentre que una llum càlida es relaciona amb la intimitat i la comoditat. 

  • Permet crear experiències diferenciadores respecte al comerç en línia. La il·luminació en el comerç físic s'adapta als nostres hàbits consultius i a la nostra experiència de compra, fent-la més humana.
  • Dinamitza els espais comercials, adaptant-se a cada moment a les necessitats del negoci, al mateix temps que és possible mantenir una coherència lumínica que el client identifiqui amb la marca.
  • Facilita la interacció entre l'espai comercial i els seus clients i treballadors. L'ambientació lumínica s'adequa tant als elements com l'ús dels diferents espais, el trànsit o la densitat. 

Si estàs creant un projecte en aquest sector i necessites assessorament sobre quina il·luminació s'ajusta més al teu objectiu, no dubtis a posar-te en contacte amb nosaltres i t'aconsellem personalment.

Estás navegando en Catalán.
¿Quieres acceder a la versión en ?

You are browsing in Catalan.
Do you want to switch to the version?

Vous naviguez en ca.
Voulez-vous accéder à la version en ?

Estàs navegant en Català.
Vols accedir a la versió en ?

Llévame
Take me
Oui, merci
Porta'm-hi