Aules flexibles: el paper de la il·luminació | LAMP
Notícies

Aules flexibles: el paper de la il·luminació en l'educació col·laborativa

20 Set 2021

Des de fa un temps, s'està produint un canvi en els mètodes d'ensenyament, que pretén trencar amb la manera clàssica d'aprendre. S'està viatjant d'una realitat basada en la uniformitat acadèmica, la superioritat de la figura del docent i la memorització, cap a un nou mètode d'educació col·laborativa que fomenta la creativitat, l'aprenentatge gradual a través de la interacció i la integració de tots els components de l'aula en una estructura horitzontal. Aquesta nova manera d'aprendre requereix nous espais que s'adeqüin a les necessitats que van sorgint durant aquest procés.

Les aules flexibles són espais que faciliten aquesta experiència educativa, adaptant-se a les diferents activitats que es desenvolupen a l'aula. Guien als alumnes -dirigint la seva atenció cap a un element determinat, ajudant a la seva activació o la seva relaxació segons el moment, etc.- i afavoreixen les relacions entre ells.

La il·luminació, a més de ser un element clau a tenir en compte per a generar un nivell de confort idoni, és un dels elements amb més impacte en la versatilitat d'aquesta mena d'aules. Suposa una eina que contribueix de manera fonamental a configurar espais canviants adequats per al desenvolupament d'una educació col·laborativa que es caracteritza pel dinamisme, la proactivitat i la interrelació.

EDUCACIÓ COL·LABORATIVA I AULES FLEXIBLES

El Consortium for Renovating Education of Future (CoREF) proposa una educació basada en la creativitat, la resolució de problemes de manera conjunta i l'aprenentatge col·laboratiu. Aquestes noves metodologies d'aprenentatge requereixen nous espais, les denominades “aules flexibles” o, en terminologia de la Universidad Complutense de Madrid (UCM), “hiperaules”. L'objectiu d'aquesta mena d'aules és estructurar els espais educatius de manera que funcionin com a dinamitzadors del canvi que proposa l'educació col·laborativa.

Segons l'estudi “L'aprenentatge cooperatiu a l'aula” de la ASCD (Association For Supervision and Curriculum Development), la disposició de l'aula és important, destacant l'eficàcia de l'ambient visual per a aconseguir els objectius que pretenen les aules flexibles. Resulta especialment important en el foment de la interacció, i assenyala tres eines principals per a aconseguir l'ambient visual adequat: colors, formes i il·luminació.

IL·LUMINACIÓ EN AULES FLEXIBLES

La il·luminació ha de ser prou versàtil per a adaptar-se als diferents programes educatius i activitats que aquesta aula flexible pugui albergar. Per a això hem d'atendre diversos aspectes:

  • Assegurar el confort i l'ergonomia visual per a generar un entorn que fomenti el benestar dels alumnes i els professors.
  • Aportar solucions flexibles que permetin que la il·luminació s'adapti als canvis espacials i de disposició de l'aula.
  • Oferir una tecnologia dinàmica que s'adapta als requisits canviants al llarg del dia i segons l'activitat concreta a desenvolupar des d'un punt de vista cognitiu, emocional i fisiològic.

Assegurar el confort tèrmic, acústic i lumínic en aquests espais és imprescindible per a aconseguir les condicions ambientals òptimes per al procés d'aprenentatge. A més dels nivells de il·luminancies (nivell de llum) en el pla de treball horitzontal, també és necessari considerar les il·luminancies verticals (tenint en compte la il·luminació en el pla vertical) i considerar la influència dels materials i acabats que conformen l'espai. Això és especialment important quan es planteja una il·luminació envolupant, a través de sistemes d'il·luminació directa i indirecta, com el cas de la Escola Bressol Municipal la Morera.

El confort visual i l'absència d'enlluernament, també són elements clau per a millorar el procés d'aprenentatge, ja que elimina elements distractors i ajuda a centrar l'atenció tant dels alumnes com dels docents, assegurant les condicions ambientals i d'ergonomia visual òptimes. Per a això és necessari comptar amb lluminàries amb difusors tècnics que gràcies al seu sistema de làmines permet reduir l'índex d'enlluernament d'una instal·lació (UGR). Per exemple, les lluminàries Fil Tech o sistemes òptics especialment dissenyats amb l'objectiu de reduir l'enlluernament, com el difusor Opal Confort, que gràcies a la seva làmina òptica permet un gran control de la distribució lumínica sota una estètica uniforme, com la lluminària Fil Opal Confort

A les aules, laboratoris o totes aquelles estades on els alumnes i docents romanguin de forma prolongada, és a més molt convenient utilitzar lluminàries catalogades com a exempta de risc fotobiològic RG0 segons la norma UNEIX 62471. Aquesta norma avalua el risc de mal ocular o dermatològic d'un llum o lluminària, així com la priorització d'il·luminació indirecta, com és el cas de les famílies Fil, Kombic o Plat entre altres.

La importància de la il·luminació en els espais educatius és inqüestionable sigui com sigui el mètode d'aprenentatge que s'apliqui. A les aules flexibles, els canvis d'activitat a l'aula requereixen una adaptabilitat per part d'aquesta, generant una atmosfera coherent amb l'experiència docent a cada moment. Un sistema d'il·luminació adaptable als canvis en la morfologia espacial, com el sistema Nomadic, ofereix una solució lumínica que s'adapta a les transformacions espacials, permetent la migració de particions estàtiques dins de l'aula, cap a elements mòbils que permetin la construcció d'espais canviants, flexibles, capaços de satisfer els múltiples i diversos requisits segons els objectius i activitats de l'educació col·laborativa.

La il·luminació dinàmica permet la generació d'itineraris lumínics, que modulen la llum en intensitat i temperatura de color. Així, la il·luminació es converteix en un element que guia i acompanya a l'alumne des d'un punt emocional i cognitiu.

A més, està relacionat amb els cicles circadiaris de les persones i la manera en la qual la il·luminació afecta als nostres bioritmes. Això es produeix de manera orgànica amb la llum natural, i la il·luminació artificial centrada en les persones també ho té en compte, influint positivament a nivell fisiològic.

El canvi de paradigmes en la il·luminació, que se sustenta en el desenvolupament tecnològic, resulta especialment eficaç i oportú a l'hora d'il·luminar aules flexibles. Les tecnologies Wellbeing i multiespectral permeten oferir una il·luminació integradora que té en compte aspectes visuals i no visuals. És a dir, que atenen el benestar físic, anímic i emocional de les persones a través de l'optimització del seu espectre lumínic. Aquest ens permet aportar una il·luminació artificial més similar a la llum natural quant als seus beneficis de cara a la sincronització circadiària i dinamisme.

Aquesta il·luminació és dinàmica i integradora, dos aspectes fonamentals a les aules flexibles, on tant l'espai com les persones que l'integren estan en constant evolució.

Estás navegando en Catalán.
¿Quieres acceder a la versión en ?

You are browsing in Catalan.
Do you want to switch to the version?

Vous naviguez en ca.
Voulez-vous accéder à la version en ?

Estàs navegant en Català.
Vols accedir a la versió en ?

Llévame
Take me
Oui, merci
Porta'm-hi