La importància d'una bona il·luminació en espais educatius
Notícies

La importància d'una bona il·luminació en espais educatius

19 Abr 2021

Està àmpliament demostrat que la llum ens influeix físicament i anímicament. La falta de llum o l'exposició prolongada a una inadequada il·luminació artificial pot generar problemes de visió en les persones, un efecte encara més apressant entre aquells grups poblacionals més sensibles, com els usuaris que estan en edat de desenvolupament.

 

 

 

 

 

 

La importància d'una bona il·luminació en espais educatius

Està àmpliament demostrat que la llum ens influeix físicament i anímicament. La falta de llum o l'exposició prolongada a una inadequada il·luminació artificial pot generar problemes de visió en les persones, un efecte encara més apressant entre aquells grups poblacionals més sensibles, com els usuaris que estan en edat de desenvolupament.

Per aquest motiu, l'adequada il·luminació a les escoles i altres espais educatius, on els estudiants han de passar moltes hores a la setmana, és summament important.

A més de les implicacions visuals, el debat sobre la transformació dels espais acadèmics està damunt de la taula, ara més que mai. A les noves maneres d'educar, s'ha sumat la digitalització del procés educatiu, tant dins com fora de les aules, i la convivència de les classes presencials amb les classes online. Però, quines implicacions espacials i lumíniques té aquest nou model educatiu?

NOVES MANERES D'EDUCAR: NOUS ESPAIS PER A EXPERIMENTAR

L'aprenentatge basat en projectes o en la recerca s'ha convertit en un model d'educació del segle XXI, un enfocament que se centra menys en l'aprenentatge de fets i més en l'experimentació. Aquest nou model ha suposat una ruptura amb el paradigma d'educació tradicional perquè procura transformar l'experiència educativa actual. Prioritza la multidireccionalitat, és experiencial, humanista, col·laboratiu i multidisciplinari enfront de l'enfocament tradicional més dogmàtic, unidireccional, competitiu i eminentment científic tecnològic.

Aquesta nova experiència educativa requereix una transformació dels espais, seguint alguns dels següents criteris de disseny:

  • Configuració “Open-Plan”: espais flexibles i modificables, incorporant particions mòbils, així com mobiliari lleuger i configurable, que es pugui adaptar al moment
  • Integració d'elements naturals a les aules, optimitzant la captació d'il·luminació natural
  • Espais que permetin treballar per projectes, incloent-hi diferents ambients dins de l'aula
  • Multidisciplinarietat i heterogeneïtat com a base de la conceptualització espacial oferint un ampli ventall de tipologies espacials, amb diferents gradients de privacitat i concentració, espais que fomentin el treball col·laboratiu i la creativitat, espais destinats a promoure el debat o les presentacions públiques…
  • Adequació als ritmes individuals d'aprenentatge

A més de la configuració espacial, les condicions ambientals en col·legis i altres centres educatius, juguen un paper fonamental en el procés cognitiu. El confort ha de ser tal, que no resulti un element de distracció per a docents i nens, i no ha de descurar cap dels següents elements:

  • Qualitat de l'aire
  • Qualitat de l'aigua
  • Confort acústic
  • Confort tèrmic
  • Confort lumínic

COM INFLUEIX LA IL·LUMINACIÓ EN ELS ESPAIS EDUCATIUS

La il·luminació és un element fonamental amb importants efectes en l'experiència educativa.

Les aules amb aportació de llum natural, complementada amb una adequada llum artificial, proporcionen una il·luminació dinàmica, capaç d'adaptar-se al ritme biològic i emocional dels alumnes. Com a resultat s'observa una millora en l'experiència educativa, influint en el comportament tant emocional com cognitiu dels alumnes, augmentant el seu nivell de concentració i motivació.

Uns certs estudis pilot, com els realitzats en la Clínica de Psicologia Infantil i Juvenil de l'hospital d'Hamburg pel professor Schulte-Markwort, han demostrat que una correcta il·luminació a l'aula, pel que fa a intensitat, temperatura de color i dinamisme, ajuda a incrementar un 35% la velocitat lectora, alhora que es redueix un 45% els errors en la comprensió.

Així mateix, també es va demostrar que una il·luminació càlida reduïa fins a un 76% els casos d'hiperactivitat a l'aula.

La importància d'una bona il·luminació de les aules, i altres espais dels centres educatius, resideix en què la llum no sols ens afecta nivell visual, sinó que incideix sobre diferents aspectes físics i anímics a partir de les pròpies característiques de la llum, influint en el rendiment escolar dels alumnes.

La il·luminació en centres educatius ha de tenir en compte la temperatura de color a l'hora de dissenyar com es tractaran els diferents espais.

El fet de comptar amb espais cada vegada més versàtils i flexibles en els col·legis, com hem vist abans, i entenent la importància que la llum cobra en ells, requereix que les solucions d'il·luminació de les escoles també adoptin aquesta mateixa flexibilitat. Per tant, haurem de dotar les aules amb una mena d'il·luminació que permeti controlar i regular diferents itineraris lumínics per a:

  • Generar escenes dinàmiques circadiàries, que, mitjançant la variació de temperatura de color i fluxos, i l'ús de tecnologies amb optimització circadiària com la tecnologia LED Wellbeing, amb una distribució espectral similar a la distribució de la llum solar, millorin la sincronització tant en nens com professors dels seus ritmes biològics.
  • Comptar amb escenes d'il·luminació específiques per a cadascuna de les diferents experiències que s'estan desenvolupant a l'aula. Les condicions ambientals poden generar ambients més propicis per a la creativitat, el descans o la concentració, i cadascun d'aquests estats requereixen unes característiques de llum diferents.

Aquests itineraris lumínics ens poden ajudar, per exemple, a generar escenes que fomentin la relaxació (mitjançant una llum càlida de 2700 K i tènue) en moments de transició, com la volta a classe després de moment de joc actiu al pati, i afavorint la volta a un estat de concentració, a través del canvi progressiu a una il·luminació més freda (4000-5000 K) i amb un major nivell lumínic.

 

Veiem, per tant, que una correcta il·luminació, va més enllà de complir amb els nivells lumínics necessaris per a poder veure i desenvolupar l'activitat, en bones condicions, segons les indicacions de la “Norma europea sobre la il·luminació d'interiors” (UNEIX 12464.1), d'obligat compliment per a assegurar la “qualitat i confort visual” i per a “crear ambients agradables i confortables per als usuaris”.

IL·LUMINACIÓ PER ALS MÉS PETITS

Assegurar un elevat confort visual en els espais on els usuaris passen un període prolongat és molt important per a la salut ocular i del sistema nerviós. Aquest aspecte cobra encara més rellevància si aquests usuaris es troben en període de desenvolupament, com és el cas dels nens en edat d'aprenentatge.

Per exemple, controlar l'enlluernament, directe (provinent de la lluminària) o indirecte, és un dels aspectes que més influeixen en aquest confort visual, ja que poden causar fatiga o situacions d'estrès.

És important prioritzar:

  • La utilització de lluminàries amb un adequat control de l'enlluernament que afavoreixin els índexs d'enlluernament (UGR) baixos d'un espai;
  • Lluminàries amb absència de parpelleig o “flickering”;

En el cas dels alumnes del cicle infantil i primària, és important extremar la cura d'aquest confort, i considerar la seva relació amb l'entorn i la seva escala. La mateixa altura dels ulls dels nens, així com la seva major sensibilitat a les emissions “blaves” de la llum, en estar en període de desenvolupament, els fan més vulnerables als enlluernaments directes. En aquests casos és recomanable l'ús de les lluminàries catalogades com a “Exemptes de risc fotobiológico – Grup 0” segons la norma UNEIX 62471, norma que avalua el risc de mal ocular o dermatològic d'un llum o lluminària. Així com la priorització d'il·luminació indirecta.

Com a exemple trobem el cas de la il·luminació de la Escola Bressol Municipal La Morera, que alterna solucions d'il·luminació indirecta en àrees de lactants, amb altres zones amb il·luminació directa a través de les lluminàries Fil i Kombic de Lamp.

Durant els primers anys de vida, coincidint amb el primer i segon cicle d'educació infantil, a escala cognitiva es desenvolupa la percepció de l'espai i la representació simbòlica o abstracta, alhora que progressivament s'adquireixen les relacions d'orientació i perspectiva. Per aquest motiu, comptar amb fonts de llum amb una bona reproducció cromàtica permet als nens viure i experimentar l'espai a través dels seus materials, formes i colors, millorant el desenvolupament cognitiu i la relació dels nens amb el seu entorn.

COMPROMÍS AMB EL BENESTAR DE LES PERSONES I EL MEDI AMBIENT

La il·luminació a més d'oferir una millor experiència educativa, ha de complir amb els requisits més elevats de sostenibilitat. La tecnologia LED ens ha permès reduir els consums elèctrics, fent les instal·lacions cada vegada més eficients des del punt de vista energètic. A més, l'absència de mercuri en la seva fabricació va suposar un aspecte positiu en comparació amb altres fonts de llum obsoletes com la fluorescència.

No obstant això, és necessari considerar altres aspectes rellevants a la recerca de solucions cada vegada més respectuoses amb el medi ambient. La utilització de lluminàries dissenyades amb criteris d'eco-disseny, concebudes com a elements modulars, separables per a la seva reutilització, i aquelles que utilitzin materials reciclats contribuint a la reducció de la petjada de carboni, com és el cas de les lluminàries de Lamp realitzades amb alumini d'extrusió reciclat, que suposa una reducció d'un 70% de les emissions de CO2 emeses durant la seva fabricació i una utilització de només un 5% de l'energia utilitzada en el procé

Estás navegando en Catalán.
¿Quieres acceder a la versión en ?

You are browsing in Catalan.
Do you want to switch to the version?

Vous naviguez en ca.
Voulez-vous accéder à la version en ?

Estàs navegant en Català.
Vols accedir a la versió en ?

Llévame
Take me
Oui, merci
Porta'm-hi