Aquesta web utilitza les cookies _ga i _gid propietat de Google Analytics, persistents durant 2 anys, per habilitar la funció de control de visites úniques amb la finalitat de facilitar-li la seva navegació pel lloc web. Si continua navegant considerem que està d'acord amb el seu ús. Podrà revocar el consentiment i obtenir més informació consultant la nostra Política de Cookies.

Notícies

Tendències en il·luminació comercial: versatilitat i eficiència

L'era digital ha suposat una veritable revolució en el món del retail. La irrupció del comerç electrònic comporta un canvi de plantejaments en el disseny d'estratègies comercials. En aquesta nova realitat, quin paper exerceixen les botigues físiques?

Els espais comercials tradicionals es troben davant un repte sense precedents: la creació d'experiències diferenciadores que van més enllà de l'exposició i venda de productes. Estimular els sentits dels potencials compradors s'ha convertit en una pràctica fonamental per a atreure la seva atenció: des de les olors, a la temperatura passant per la il·luminació. Els detalls importen.

En aquest sentit, el visual merchandising representa un element clau dins del món del retail. Una disciplina composta per la unió de la psicologia, el màrqueting, el disseny i la tècnica amb l'objectiu d'estimular el consum en el punt de venda sense perdre de vista els valors de la marca.

 

El canvi de mentalitat en la il·luminació comercial

Malgrat el protagonisme de la venda online, les botigues físiques continuen representant un canal de venda imprescindible gràcies al seu potencial de comunicació directa amb els clients. Els espais comercials representen l'essència de les marques a través d'un disseny amigable i adaptat als consumidors. Per tot això, la il·luminació juga un paper fonamental en la creació dels nous conceptes de retail. Els seus principals beneficis són:

  • Creació de marca: el disseny d'il·luminació alineat amb la personalitat i els objectius de la marca, ajudarà a construir un entorn diferenciat i recognoscible pels clients.
  • Optimització: la il·luminació ha de potenciar els elements exposats, però a més és fonamental que ajudi a optimitzar la circulació en el punt de venda. Més enllà dels criteris d'eficiència energètica, l'elecció de la llum adequada per a cada article exposat ha de suposar l'eix vertebrador d'una bona estratègia d'il·luminació en qualsevol espai comercial (botigues de roba, alimentació, tecnologia…). D'aquesta forma podem utilitzar fonts de llum amb un espectre lumínic específic usant LEDs especials per a realçar el color blanc, molt útil per a botigues de moda, o els colors més vius com les tonalitats vermelles que potencien el bon aspecte de les carns o les blavoses, molt útils per a realçar els peixos.
  • Dinamització: els dissenys d'il·luminació comercial poden oferir estratègies per a activar els espais comercials i expositius. Gràcies a una il·luminació dinàmica, que canviï la seva temperatura de color (CCT), segons la temporada de l'any, les tonalitats predominants o fins i tot el moment del dia, podem dinamitzar millor els espais. Aquestes estratègies poden ajudar a fer més fluid el flux d'usuaris a la botiga quan hi ha molta assistència, o per contra, fomentar el reclam quan hi ha poca afluència, de manera similar a la forma en la qual s'usen altres elements en neuromarketing, com pot ser la música.

 

Disseny d’il·luminació comercial adaptat a cada espai

Il·luminació de les zones comunes i passadissos

En general la llum en aquestes àrees té un enfoc funcional, en el qual un adequat plantejament de la il·luminació incidirà directament en la sensació de confort dels clients, i per tant en la seva decisió de compra, en millorar l'experiència a la botiga. En aquest sentit, l'adequació és un element fonamental, per la qual cosa cal tenir en compte:

  • El trànsit
  • La densitat
  • L’ús dels espais

El més recomanable és combinar capes d'il·luminació més uniformes amb elements d'il·luminació d'accent per a guiar l'atenció dels usuaris cap a elements determinats.

Il·luminació d’aparadors

Els aparadors suposen un element d'atracció amb un fort impacte emocional en l'usuari, d'aquí la importància del disseny d'il·luminació d'aquests espais, per a generar un element que emocioni i atregui l'atenció.

Des d'un punt de vista tècnic, la il·luminació d'un aparador ha de complir amb els requeriments més exigents de reproducció del color amb un elevat Índex de Reproducció Cromàtica (IRC) que permeti la correcta apreciació dels productes sense perdre de vista el component estètic. També és important comptar amb sistema d'il·luminació flexibles i adaptables com les lluminàries de carril que aportaran versatilitat a la instal·lació, permetent el seu moviment per a adaptar-se als canvis de disseny que es donen en les diferents temporades. A més, la instal·lació de lluminàries amb diferents nivells de flux lumínic i òptiques permetrà crear efectes més o menys dramàtics en jugar amb ombres de diferent duresa segons l'efecte desitjat abordant aquesta faceta més plàstica de la il·luminació.

Il·luminació de botigues

Per a decidir com il·luminar una botiga, és important centrar-se en els següents objectius:

  • Guiar al client per l’espai y fer que se sentí còmode: una estratègia d'il·luminació eficaç ha d'estar alienada amb el costumer journey de la marca, és a dir, el procés que desenvolupa un client per a adquirir un producte o servei. En el nou entorn digital, pot ser que aquest camí comenci a través dels portals online, per la qual cosa la integració de canals es fa fonamental. A través de la variació en la intensitat dels fluxos lumínics o la temperatura de color de la llum emprats podem dirigir al client d'una manera fluida i natural cap als punts d'interès que la marca consideri més rellevants dins de l'experiència global de compra.
  • Diferenciar les diferents zones i espais comercials. Els sistemes de gestió d'il·luminació intel·ligents suposen un gran avantatge, en permetre crear variacions en la il·luminació des d'un dispositiu digital únic en funció de les necessitats puntuals sense que sigui necessari substituir lluminàries o altres elements de la instal·lació. L'adaptabilitat és clau per al disseny i l'estalvi de costos.

A Lamp comptem amb una àmplia experiència en la col·laboració amb els equips a càrrec de l'especificació de projectes d'il·luminació comercial en els quals portem valor a cada projecte desenvolupant solucions lumíniques a mida per a cada aplicació.

Estás navegando en Catalán.
¿Quieres acceder a la versión en ?

You are browsing in Catalan.
Do you want to switch to the version?

Vous naviguez en ca.
Voulez-vous accéder à la version en ?

Estàs navegant en Català.
Vols accedir a la versió en ?

Llévame
Take me
Prends moi
Porta'm-hi