Des de la nostra organització li informem que la nostra pàgina web utilitza cookies per oferir els nostres productes i serveis així com recollir informació estadística. Si continua navegant, accepta la instal·lació i l'ús. Pot canviar la configuració o obtenir més informació a la nostra política de cookies.

Case Studies

Tornar

Terminal de Creuers del Port de Sevilla

Crèdits del projecte


Obra: Nova Terminal de Creuers del Port de Sevilla (Espanya)

Arquitectes: Hombre de Piedra (Juan Manuel Rojas Fernández) + Buró 4 (Jesús Díaz Gómez, José Luis Sainz-Pardo Prieto-Castro, Ramón de los Santos Cuevas Rebollo, Jorge Ferral Sevilla)

Promotor: Autoritat Portuària de Sevilla

Constructora: Construcciones Cabello

Enginyeria: Arquitectos Hombre de Piedra

Any: 2013

Lamp solution: Basic, Miniyes i Flash4

El Port de Sevilla requeria una nova Terminal de Creuers amb un caràcter flexible, multiusos, ampliable, fàcilment removible i fins i tot traslladable. Això li permetria adaptar-se a la dificultat de previsió del volum de passatgers al port i no limitaria les possibilitats del valuós espai urbà-portuari del Moll de les Delícies. La pròpia Autoritat Portuària va plantejar resoldre el projecte mitjançant contenidors marítims. D'altra banda, el lloc al costat del casc històric, reclamava un objecte de qualitat arquitectònica que promogués el diàleg entre el port i el seu entorn urbà.

El disseny sostenible de la terminal aprofita les possibilitats constructives i plàstiques dels contenidors reutilitzats, adaptant-les a un entorn i a un clima concrets. La calor del sol a Sevilla sobre la xapa dels contenidors podria convertir la terminal en un forn. Les estratègies bioclimàtiques són imprescindibles.

S'han disposat en paral·lel contenidors "high cube" separats, i sobre l'espai entre ells s'han col·locat contenidors estàndard, el sòl dels quals baixa fins a la cota del dels anteriors, obtenint així dobles altures que amplien considerablement l'espai.

IL·LUMINACIÓ

Els contenidors estàndard superiors actuen com lluernaris. S'obren finestres al nord de manera que només reben la llum indirecta reflectida a la superfície dels altres contenidors. L'aire més càlid se situa per estratificació en aquesta part superior. Les llums i ombres generades, així com els pilars estructurals de xapa, permeten diferenciar interiorment els diferents espais juxtaposats dels contenidors recordant, a menor escala, les tradicionals naus portuàries. Com que els contenidors superiors estan separats i sobresurten cap al riu, es reconeixen individualment. Miren i reben als passatgers. Als extrems est i oest d'aquests lluernaris es dissenyen finestres practicables de manera que els vents dominants (de l'est i de l'oest) penetren fàcilment retirant la calor de la part alta.

La pintura blanca exterior permet la reflexió de fins al 90 per cent de la radiació solar i la seva especial composició amb microesferes ceràmiques evita un escalfament excessiu. La volumetria exterior generada dialoga amb l'entorn. La planta inferior, més massiva, està per sota la cota de la ciutat. Els lluernaris separats permeten observar ambdues riberes a través d'ells. D'a prop, mostren clarament la seva naturalesa de contenidor marítim.

La il·luminació artificial també s'estudia utilitzant paràmetres de sostenibilitat mediambiental i econòmica. Gràcies a l'ús de lluminàries LAMP amb llums fluorescents de baix consum s'aconsegueix una il·luminació tècnicament eficient i un disseny discret a uns costos raonables. La lluminària BASIC fabricada en extrusió d'alumini i pintada en color blanc i amb un reflector interior d'alumini brillant, s'ha instal·lat a les zones de pas dels passatgers i a les sortides d'emergència. D'altra banda, per a la il·luminació general i les zones de doble altura s'ha utilitzat el MINIYES, un downlight suspès fabricat en injecció d'alumini lacat en color gris RAL 9006 i aletes de refrigeració.

La il·luminació artificial interior recolza el concepte espacial de l'edifici configurant bandes de diferent intensitat d'il·luminació que subratllen l'estructura dels contenidors però amb criteri invers a la de la il·luminació natural. Si durant el dia els dobles espais estan més intensament il·luminats pels lluernaris alts deixant una il·luminació natural més suau a les altures senzilles, durant la nit la cuidada elecció i distribució de lluminàries LAMP intensifica la il·luminació dels espais d'altura simple contrastant amb la penombra dissenyada per a les altures dobles. La nit pot ser una oportunitat per transformar-nos. Per això, al capvespre l'espai de l'edifici muta passant a ser el negatiu o invers del que és durant el dia.

Finalment, el projector industrial FLASH4, fabricat en injecció d'alumini gris metal·litzat, amb tancament de cristall pyrex IP 65 i amb un reflector d'alumini martellat asimètric, s'ha instal·lat a les portes d'accés dels passatgers i s'ha usat també per a la il·luminació exterior. Els vols de contenidors cap al riu s'han usat com reflectors de llum indirecta per aconseguir una il·luminació homogènia i suau de l'irregular empedrat del moll que facilita el seu transitar nocturn d'una manera més agradable i segura.

La qualitat de l'arquitectura també s'ha de mesurar, especialment en la situació de crisi econòmica actual, per la seva capacitat de resoldre bé un problema a un cost raonable. El preu d'execució material ha estat només de 443 €/m2 gràcies a un disseny eficaç però senzill i a l'ús del material més abundant a dia d'avui i en un futur: els nostres residus.